چرا کسب و کار های ایرانی از یک حد برزگتر نمی شوند :

در این مقاله سعی در تشریح پنج عامل اصلی عدم موفقیت کسب وکار های ایرانی در مقیاس جهانی و در مدت زمان طولانی هستیم در واقع به زبان ساده پنج خطایی رایج شرکتهای ایرانی که سبب عدم رشد پایدار شرکت ها و کسب وکارهای ایرانی می شود توضیح می دهیم .

کسب و کار در ایران

کسب و کار ایرونی

  1. یکی از اصلی ترین اشتباهات کسب وکار های ایرانی وشرکتهای ایرانی، فرد محوری این شرکتها می باشد بدین صورت شرکت حول محور مدیر عامل می باشد تمامی فعالیتهای اصلی توسط مدیرعامل که غالبا موسس و سرمایه گذار اصلی هم است انجام می گیرد. در واقع مدیرعامل تمامی فعالیتها را به تنهای انجام می دهد و دیگر پرسنل تنها برای پیگیری و یاد آوری زمانبندی فعالیتها در شرکت استخدام می شوند این روند از حسابداری گرفته تا طراحی و بازاریابی هیچگونه فعالیتی به دیگران تفویض اختیار نشده و تمامی فعالیت با تایید مستقیم مدیر عامل باید صورت گیرد و از آنجایی که هر انسانی دارای محدودیت می باشد امکان گسترش شرکت بسیار محدود می شود .
  2. عامل فردیت در کسب وکار های ایرانی سبب میشود که در مرور زمان به دلیل حجم بالای فعالیتهای که یک نفر باید انجام دهد فرد را فرسوده حس جاه طلبی برای گسترش کاهش پیدا میکند ، و سبب احساس عدم تمایل به ادامه فعالیت در شخص می شود و این یکی از دلایل اصلی عمر کوتاه شرکتهای ایرانی است، شاهد مثال این موضوع این است که شما به ندرت شرکتهای با قدمت بالا ۵۰ سال در ایران مشاهده می کنید و هنگامیکه جویای دلیل از مدیران عامل یا صاحبان کسب وکار های ایرانی می شود با این قبیل جوابها رو به رو می شود :” دیگه میخوام چیکار – همین قدر دارم کافیست ” که این یکی از دلایل عدم رشد اقتصادی بازار داخلی میباشد. فردیت سبب کاهش انگیز شخصی و همچنین جلوگیری در ایجاد انگیز در پرسنل و یا حتی فرزندان صاحبان این کسب وکارها برای ادامه طی مسیر شرکت می شود زیرا به مرور زمان این صاحبان کسب وکار های ایرانی فکر می کنند،  هیج کاری بطور صحیح انجام نمی شود مگر تحت نظارت آنها و همین سبب می شود دیگران در کنار این صاحبان کسب وکار های ایرانی احساس  دچارعدم تعلق  و وفاداری و انگیزه لازم برای فعالیتشوند .
  3. نداشتن برنامه استراتژیک و جامع برای رشد و بروز رسانی در سیستمهای عملکرد و بهبود محصولات یا خدمات درکسب وکار های ایرانی بطور مثال یک شرکت فعال در زمینه تولید پوشاک زنانه در ایران به طور معمول به دنبال پیدا کردن روشهای جدید گلدوزی تکنولوژی های جدید و یا برنامه برای تغییر ساختار ندارد و حتی تلاشی برای تولید مدلهای جدید ندارد ، بطور معمول به کپی مدلهای قدیمی خود و دیگران را دارد تا حاشیه ریسک کمتری داشته باشد و از تولید مدل های خلاقانه و جدید واهمه دارند .
  4. عدم دید کلان و جهانی برای کسب وکار درکسب وکار های ایرانی ، اغلب شرکتهای فعال در ایران بسیار دید محدودی دارند بیشتر محدود به فعالیت در ایران و یا حتی فعالیت در شهر خودشان هستند، که این مورد سبب محدودیت میزان رشد شرکتها و حتی میزان تولید و حجم درآمد است .
  5. نداشتن بیزنس مدل، بیزنس پلن و برنامه بازاریابی جامع که کمک به شناخت اهداف، ماموریتها، و چشم اندازهای کلان شرکتها برای همسو شدن اهداف سازمانی و اهداف پرسنلی شده و کارایی و همفزایی را از کسب وکار های ایرانی صلب میکند. وقتی پرسنل ندادن شما به کجا می خواهید بروید و چه جایگاهی برای خود متصور هستی به جایی همسو کردن اهداف خودشون با اهداف سازمانی به دنبال اهداف شخصی رفته که نه تنها برای شرکت / سازمان مفید نیست در بیشتر موارد مضر نیز می باشد .