چرخه محتوا  CONTENT چیست ؟

در سالهای اخیر تاکید بسیاری بر تولید  محتوا شده است و یکی از اصلی ترین موضوعات در Digital-markeitng  موضوع Content-Marketing می باشد ،  ولی آیا شما معنی دقیق از CONTENT و حتی چرخه متداول تولید آن را می دانید در این مقاله سعی شده این مفهوم بصورت کاملا واضح توضیح داده شود در اینجا لازم به ذکر است  مفهوم چرخه محتوا، در این مقاله  برگرفته از نظرات استاد ارجمند عادل طالبی می باشد .

محتوا

محتوا آن چیزی است که مخاطب از آن ارزش می گیرد .  نکته بسیار مهم  در محتوا رسانه(Media /Medium )است، که وسیله انتقال این ارزش به مخاطب است و ارتباط ویژه با خود محتوا را دارد از یک طرف رسانه بدون محتوا و اطلاعات  وتجربه  ارزشمند برای مخاطب دارای اهمیت نمی باشد .

و در طرف مقابل محتوا بدون رسانه مفهوم گنگ است . به بیان دیگر محتوا چیزی‌ست که اطلاعات و تجربه‌ها را منتقل می‌کند. اطلاعات و تجربه‌هایی که به وسیله ابزارها و روش‌هایی از منبع خود به مقصد خود که کاربر هدف است می‌رسد.  بسترهایی که محتوا در آن‌ها جریان دارد بسیار گسترده است و به بیان دیگر، محتوا همه‌جا حضور دارد و هسته اصلی است. برای مثال، اینترنت، تلویزن، رادیو، دیسک‌ها، ذخیره‌کننده‌ها، کتاب‌ها، مجله‌ها، تابلوهای شهری دیجیتال و غیردیجیتال، رویداد، سخن‌رانی‌ها و بسیاری موارد دیگر نمونه های از رسانه( Medium/Media) است، که بدون آن محتوا هیچ معنا و مفهومی ندارد؛ پس محتوا یک ضرورت غیرقابل انکار است.

محتوا از مهمترین بخش های سایت ها و شبکه های مجازی است و نقش بسزایی در بدست آوردن کسب رتبه بهتر در نتایج جستجوهای گوگل (Search engine result page SERP)  در صورتی که منطبق با قوانین و استراتژی های گوگل باشد را دارد، در ادامه مفهوم محتوا و تعابیر مختلف آن را بررسی می کنیم.

محتوا CONTENT به مثابه اطلاعات:

CONTENT می‌تواند عملیاتی و کاربردی باشد که از این زاویه دید، محتوا اطلاعات است. اطلاعاتی که به چه، چرا، چگونه، چه‌وقت و کجا و دیگر پرسش‌ها پاسخ می‌دهد.
اطلاعات در این حالت برای مصرف کاربر (مخاطب) طراحی می‌شود و به شکل‌ها، استراتژی‌ها و روش‌های مختلف منتقل می‌شود.
درک این نکته که محتوا دادن اطلاعات است، امری بنیادی و محوری در موفقیت برنامه‌های محتوایی و بازاریابی است.
پس؛ محتوا به هر شکلی که باشد و هر روشی برای انتقال داشته باشد، نوعی اطلاعات است.

 محتوا CONTENT به مثابه تجربه:

CONTENT می‌تواند تجربه‌ای باشد که به دست می‌آید. یعنی مفید، هدفمند و دارای نتیجه باشد. هرچه که باعث شود ارزشی به مخاطب ارائه شود و او آن را به زندگی خود اضافه کند.
این ارزش‌ها گاهی آموزشی‌اند، گاهی هدایت‌گر، گاهی برای بهتر کردن حال مخاطب و یا انواع دیگری که به طور کلی در جهت مثبت زندگی او باشند.
پس، از این دید که محتوا چیزی به زندگی کاربر اضافه می‌کند و با او ارتباط برقرار می‌کند و در او تأثیر می‌گذارد، محتوا تجربه است.

 محتوا CONTENT به مثابه ارتباط:

با نگاه فرآیندی و سیستمی به CONTENT ، محتوا خود ارتباط است. چون این محتوا است که پیام را منتقل می‌کند، و سراسر زندگی در همه ابعاد اجتماعی، جریان پیام‌هاست.
هرچه کیفیت محتوا بیشتر باشد و آن دقیق‌تر باشد، کیفیت و دقت پیام بالاتر می‌رود.

چرا درک چیستی محتوا اهمیت دارد؟

زمانی که بدانیم وقتی می‌گوییم «CONTENT »، دقیقاً از چه گستره مفهومی صحبت می‌کنیم، آن‌زمان توان این را خواهیم داشت که بهترین روش‌ها، مسیرها، ابزارها و رویکردها را در جهت رسیدن به چشم‌اندازها و اهداف مورد نظرمان تحلیل و انتخاب کنیم.
اگر درک درست و کاملی از CONTENT و مفاهیم آن وجود نداشته باشد، چگونه پیام‌ها با دقت و نهایت بهره‌وری به مخاطب‌های ما منتقل شوند؟
پس، ادراک چیستی «محتوا» امری است که پیش از هر چیز مورد اهمیت جدی است.

برای تولید محتوا بطور عام از سه استراتژی عمده  استفاده می شودکه به فراخور وضعیت می توان در ترکیبی از دو یا هر سه استراتژی باشد .

استراتژیهای تولید CONTENT یا چرخه استراتژیک تولید محتوا  : 

  1. Content curation
  2. Content Production
  3. Content Creation

در استراتژی اول یعنی Curation ما محتوا خاصی تولید نمی کنیم فقط محتواهای تولید شده توسط دیگران را جمع آوری می کنیم به منظور  هدف خاص در کنار هم قرار می دهیم با توجه به اینکه محتوا اصطلاحا Original  دارای ارزش به سزایی می باشد زیرا اکثر مخاطبان به دلیل کم بود زمان و یا مهارت در جستجو توانایی لازم برای جمع آوری نکات کاملی راجب به یک موضوع نمی باشند این قبیل می تواند خلاصه ای بسیار مفید برای این قبیل مخاطبان باشد .در این استراتژی باید محتوا  را content curation یعنی پالایش و فرآوری کرد. برای این کار باید مجموعه‌ای از محتواها را جمع‌آوری کنید. اما چطور این کار را انجام دهید؟content curation  در سه لایه قابل بحث است. تجمیع-اقتباس-ترکیب. تجمیع یعنی اینکه از منابع مختلف، مقالات خوب و باکیفیتی که تشخیص می‌دهم مناسب مخاطب احتمالی و مورد نظر من است را گردآوری کنم و در سایتم بگذارم.

در مرحله اقتباس می‌توانید یک منبع را از جایی ببینید و ترجمه کنید،‌ یا برداشت ذهنی خود را بنویسید، یا چند مطلب را گرداوری و آنها را به یک مطلب تبدیل کنید. پس از آن هم کم‌کم وارد فرمت ترکیب می‌شوید. در این روش چند محتوا را از چند فرمت مختلف با هم ترکیب می‌کنید. مثلا یک مطلب را از اینستاگرام با ویدیویی از یوتیوب و آپارات ترکیب کنید. با این روش می‌توانید به مخاطب خوبی برسید.

در استراتژی دوم یعنی Content Production  شما با توجه با دانش شخصی خودتون در مورد محتوای که قبلا موجود بوده یک محتوا جدید تولید می کنید دراین قبیل محتوا ممکن است قسمتهای از محتوا های قبلا تولید شده موجود باشد ولی قسمت عمده آن توسط شما تولید می شود .

در استراتژی آخر یعنی Creation شما بصورت کاملا خلاق یک محتوا کاملا منحصر به فرد تولید می کنید .

نکته در این چرخه این است که و وقتی مخاطب پیدا کنید به شما سیگنال می‌دهد چه ادبیاتی و چه محتوایی برایش مناسب است،  سپس به مرحله‌ی تولید می‌رسید و هدف تولید هم خلق محتوا (content creation) است. اینکه مردم درباره محتوای خودشان، محتوا تولید کنند. شما می‌توانید از محتوایی که برایتان تولید شده، باز هم پالایش کنید و این چرخه همین‌طور ادامه دارد. افراد هم می‌توانند به سایت شما بیایند و برایتان تولید محتوا کنند بدون هزینه و با کیفیت. این موضوع برای استارت‌آپ‌های کوچک و متوسط که پول زیادی ندارند و نمی‌توانند واحدی مختص تولید محتوا داشته باشند، حائز اهمیت است. چرخه‌ محتوا چرخه‌ای موفق برای کسب وکار های کوچک و متوسط است.

در فرایند تولید محتوا مفهومی وجود به نام چرخه محتوا Content-Cycle :

در این چرخه در واقع فرایند ذکر می شود که اکثر تولید کنندگان CONTENT برای تولید محتوا طی می کنند و به تجربه ثابت شده اگر مراحل این چرخه به درستی طی شود شما می توانید به عنوان یک تولید کننده خوب CONTENT باشید در این چرخه که از استراتژی اول شروع می می شود و به استراتژی سوم می رود حلقه های دیگری هم می تواند شکل بگیرد .

content cycle چرخه تولید محتوا

content cycle چرخه تولید محتوا

همان طور در شکل مشاهده میکنید  حلقه های بسیار می تواند  در چرخه تولید محتوا شکل بگیرد ولی تجربه ثابت چرخه اولیه یعنی creation-production -curation   ضروری است و تمامی تولید به نام محتوا از  همین روند با موفقیت می توانند استفاده کنند . تولید محتوا و بازارایابی محتوا از مهمترین موضوعات حال حاضر  کسب وکارهای کوچک و نوپا در محیط ایران میباشد .