اشتباهات رایج در راه اندازی وب سایت برای کسب و کار ها

مقدمه:

کسب‌وکارها در شرایط فعلی و با گسترش استفاده از اینترنت توسط گوشی‌های هوشمند تمایل به راه اندازی وب سایت و صفحات اجتماعی دارند، ولی بعد از راه اندازی وب سایت متوجه می‌شوند که ورود آنها به فضای مجازی برای مخاطبان جذاب نیست، و این ورود به اینترنت کمکی به کسب وکار آنها نکرده است. در این مقاله به پنج خطای رایج کسب‌وکارها در راه‌اندازی وب سایت اشاره می کنیم.

نکته مثبت برای صاحبان کسب‌وکار این است که جذاب نبودن وب سایت آنها برای مخاطبان در اکثر موارد به دلیل محتوا خود کسب‌وکار نیست، بلکه به  خاطر نحوه ارائه محتوا و مطالب در سایت است وصاحبان کسب‌وکار با بهینه سازی مطالب وب سایت می توانند این مشکل را برطرف کنند.

به گفته Nay Ayache یکی از کارشناسان وردپرس «مخاطبان یک وب سایت ظرف چند ثانیه تصمیم می‌گیرند مطالب سایت شما را دنبال کنند و یا سایت شما را ترک کنند، به گفته وی این تصمبم گیری مخاطبان تحت تاثیر چند فاکتور اصلی شامل سرعت سایت، ویژگیهای بصری،نحوه تعامل سایت با مخاطبان یا همان رابط کاربری سایت و … است.»

مجله InspireMag  در یکی از مقاله های خود این زمان تصمیم‌گیری مخاطب را ۱۰ ثانیه تعیین کرد، در نتیجه شما تنها ۱۰ ثانیه فرصت دارید تا نظر مخاطب را جلب کنید. برای این منظور باید تمام اجزای سایت شما ایده‌آل باشد،حالا بیاید یک نگاهی به پنج اشتباه رایج که در طراحی وب سایتها صورت می‌گیرد داشته باشیم، تا وب سایتهای شما برای مخاطبانتان جذابتر باشند.

اشتباه اول راه اندازی سایت برای کسب و کار ها: صفحه خانه شلوغ و نامنظم

صفحه خانه یا HOME  مهم ترین صفحه وب سایت شما می‌باشد، یک صفحه شلوغ ممکن است، باعث گیج شدن مخاطب و بالا رفتن ضریب ترک سایت شما شود. صفحه خانه باید دارای یک ساختار منطقی وساده برای هدایت مخاطب به صفحات دیگر و هدف اصلی سایت باشد، از نکات مهم در طراحی صفحه خانه سرعت بالا پاسخگویی در هنگام تقاضا مخاطبان برای حرکت از صفحه خانه به دیگر صفحات است. صفحه خانه و همچنین صفحات داخلی باید برای گوشی های هوشمند بهینه سازی شده باشد.

بدترین حالت در این اشتباه این است که صفحه خانه شما شامل یک اسلایدر کند هست، بدون سرتیتر، گیف‌ها و المان‌های برای هدایت مخاطبان که سبب ترک سریع وب سایت شما می شود .

اشتباه دوم  راه اندازی سایت برای کسب و کار ها: ساختار پیچیده و نامفهوم

بهترین حالت برای سایت شما این است که سر تیتر صفحات اصلی در قسمت بالایی (Header) و به همراه یک لینک برگشت به صفحه خانه در تمامی صفحات بطور کاملا واضح قرار گرفته شود. نکته دوم اینکه تیترهای شما باید با محتوای شما کاملا مربوط باشد و مخاطبان به آسانی بتوانند با صفحه خانه شما ارتباط برقرار کنند و سایت شما دارای راهنمایی مناسب جهت حرکت مخاطب در سایت شود.

بدترین حالتدر این اشتباه رایج این است که آدرس بار شما و سرتیتر های شما از یک ساختار منطقی و سلسله مراتبی برخوردارنباشد و صفحات اصلی مانند تماس با ما و یا درباره ما در آدرس بار اصلی و سر تیترها قرار نگرفته باشد .

 

 

اشتباه سومراه اندازی وب سایت  برای کسب و کار ها:عدم استفاده صحیح از آیکون های صفحات اجتماعی

قراردادن این آیکون در سایت و ارتباط مناسب با صفحات اجتماعی به طوری که به راحتی مخاطبان متوجه آن شوند، میتواند تاثیر خوبی برای جلب نظر مخاطبان داشته باشد. به طور مثال قراردادن این آیکونها درقسمت بالایی (Header) تمامی صفحات و یا در قسمت پایانی تمامی صفحات بسیار مناسب است.

بدترین حالت در این اشتباه این است که از این آیکون ها استفاده کرده باشید ولی ارتباط با صفحه اجتماعی برقرار نباشد و یا حتی شما پروفایل در آن صفحه اجتماعی نداشته باشید، ویا با وجود فعالیت در صفحات اجتماعی متعدد آیکون آنها در سایت شما موجود نباشد.

اشتباه چهارمراه اندازی سایت برای کسب و کار ها: رابط کاربری نامناسب

در این حالت مخاطبان وارد سایت میشوند ولی نرخ ترک bounce rate آنها بسیار بالاست علت -رابط کاربری- نامناسب و غیر واضح است شما باید مطمئن باشید که مخاطبان در هنگام ورود به سایت از طریق هدایتگرهای که شما طراحی کردید مانند زیرنویسهای توضیحی، « اینجا را کلیک کنید » و یا «دکمه ها و المانهای لینکدار » به راحتی در سایت شما حرکت می کنند و یک ارتباط تعاملی مناسب برقرار می شود.

 بدترین حالت: این است که محتوا سایت شما رمزآلود، پیچیده، و بدون هدایتگر و توضیحات لازم است و مخاطب را کاملا کلافه و گیج می کند .

اشتباه پنجمراه اندازی سایت برای کسب و کار ها: استفاده از محتوای تصویری دیگران

بهتر است تمام محتوای تصویری شما شامل عکس، گیف، کلیپ در صورت امکان در خود مجموعه شما تولید شود و اصطلاحا اصل و گویای نام تجاری شما باشد. در دنیای دیجیتال و اینترنتی امروزی وقتی مخاطبان انتخابهای بیشماری دارند کلید موفقیت در جذب مخاطب داشتن محتوای منحصر به فرد است.

بدترین حالت:  این است که شما از تصاویر و محتوای تصویری قدیمی موجود در اینترنت و یا محتوای غیر حرفه ای با کیفیت پایین استفاده کنید .

در انتها اگر شما یکی یا بیشتر از این موارد را درسایت خود دارید به طور محسوسی مخاطبان خود را فراری می دهید، و برای جذب هرچه بیشتر باید ابتدا این موارد را برطرف کنید.