بازاریابی محتوا چگونه برندها را از یکدیگر متمایز می‌کند

تولید محتوا و بازاریابی محتوا یکی از جدیدترین روش‌های بازاریابی مدرن در عصر حاضر است. محتوا بازتابی از برند است یعنی اینکه به المان‌های برند ارزش‌هایی اضافه می‌کند که باعث تفکیک برندها از یکدیگر می‌شود. هرچه بهتر تولید محتوا کنید، مزیت رقابتی و برگ برنده بیشتری دارید.

جالب نیست؟ بیایید ببینیم چه مواردی باعث متمایز شدن برندتان می‌شود:

تمایز برندها چیست؟

مطمئناً مادر شما از بین یک جمعیت زیاد می‌تواند به راحتی شما را پیدا کند حتی با چشمان بسته. تمایز برندها هم، چنین تفاوتی را برای مشتری‌ها ایجاد می‌کند. باعث می‌شود آنها به راحتی تفاوت دو برند را تشخیص دهند و آن را از رقبا جدا کنند.

با مشخص کردن شاخص‌های ایجاد فاصله در برندسازی و بازایابی – چه یک محصول مد نظر باشد و یا یک سرویس و یا حتی ارزش یک شرکت – برندها می‌توانند از رقبای خود پیشی بگیرند و بر مشتریان خود تأثیر بگذارند.

این تفاوت‌ها در قلب استراتژی‌های برندسازی و شکل‌دهنده‌ی بازار و هویت شرکت‌ها است. بدون یک نقطه‌ معنادار از تفاوت، برندها رقابت را به قوی‌ترها خواهند باخت.

بازاریابی محتوا برند شما را از بقیه‌ جدا می‌کند

اگر کلید موفقیت در تمایز با برندهای دیگر است، چطور باید خود را از رقبا جدا کنید؟ باید به درون خود نگاه کنید تا ببینید که چیست که واقعا شما را از بقیه جدا می‌کند. ممکن است تعداد تفاوت‌ها زیاد باشد، شما باید تمرکزتان را روی یک یا دو مورد بگذارید. اگر تعداد بیشتری را برای مشتری‌های خود توضیح دهید باعث سردرگمی آنها می‌شود.

در انتخاب شاخص ایجاد تمایز دقت کنید که مهم‌ترین‌ها را انتخاب کنید؛ آنهایی که بتوانند بیشترین فاصله ایجاد کنند.

تصویر شما

تصویر برند اولین تصویری است که از شما در خاطر مشتری ثبت می‌شود. لوگو، وبسایت، تیشرت و … همه در میان محصولات برندسازی قرار می‌گیرند. برندها، نقاط قوت خود را توی چشم می‌گذارند تا مشتری‌ها فوراً آنها را تشخیص دهند. در ان مرحله بنا به دلایل روشنی، بازاریاب‌ها تمرکز خود را روی رنگ می‌گذارند. تاثیر رنگ در برندسازی بسیار ریاد است به گونه‌ای که مطالعات نشان داده است که رنگ، تشخیص برند را تا ۸۰ درصد افزایش می‌دهد.

پس از ایجاد تصویر، زمینه برای ایجاد یک هویت عمیق‌تر فراهم خواهد بود. در این زمان باید از ظواهر دوری کنید و به فکر ارتباط صادقانه با مردم باشید.

اشتیاق شما

ورای اهداف تجاری، آیا برند شما به اهداف ایجاد فاصله و مزیت رقابتی، مشتاق و متعهد است؟ شما می‌توانید با این اشتیاق‌ها و ارزش‌ها جایگاه برند خود را مشخص کنید، همین‌ها انگیزه‌ی شما برای پیشرفت نیز هستند.

برای بسیاری از برندها، این اشتیاق فقط منجر به ایجاد یک برند نشده بلکه منجر به کمک به کسانی که نیاز مالی دارند هم گردیده است. بسیاری از برندها در کارهای خیریه شرکت می‌کنند و این یکی از ویژگی‌های آن برند به حساب می‌آید.

بازاریابی محتوا

مدل کسب و کار شما

صاحبان کسب و کار، معمولاً بعد از یک تجربه طوفان مغزی و الهام گرفتن برای انجام کارها به روشی جدید و یک ایده‌ی کارآفرینی جدید، تصمیم به افتتاح یک شرکت می‌گیرند. در بسیاری از موارد آن مدل کسب و کار، ارزش به اشتراک گذاشته شدن با مشتری‌های احتمالی را دارد.

یک مثال خیلی خوب از نوع شرکت‌ها، وی ورک (WeWork) است. یک استارتاپ در زمینه فضای کاری اشتراکی. در آغاز کار، این برند وارد یک صنعت نسبتاً جدید شد و اما بعداً با تلاش نه چندان زیادی محبوبیت بسیاری پیدا کرد. وی ورک با استفاده از تجربیات خودش در کار با کارگرها و کسب و کارها، امروزه به عنوان یکی از مهم‌ترین کسب و کارها، به مردم نشان داده است که کار چگونه انجام می‌شود. بر طبق نظر اغلب کارشناسان، مدل کسب و کار وی ورک یکی از دلیل با ارزش بودن آن است و ارزش آن ۲۰ میلیارد دلار است.

تجربه‌ی مشتری شما

محصول شما یک چیز است اما تجربه‌ی مشتری چیز بسیار مهم دیگری است؛ به همین دلیل است که همه‌ی ما ترجیح می‌دهیم فوتبال را در استادیوم تماشا کنیم تا از صفحه‌ی تلویزیون. به همین دلایل است که شرکت‌های مهم هم اگر برای مردم برنامه‌های حضوری ترتیب نمی‌دادند اینقدر محبوبیت پیدا نمی‌کردند. حتی گاهی یک تجربه‌ی خوب با یکی از کارمندان، دلیل کافی برای انتخاب شدن آن برند توسط مشتری است.

مطلب اصلی این است که با ایجاد یک تجربه‌ی خوب برای مشتری و ارائه‌ی بهترین سرویس‌ها می‌توانید بین خود و رقبایتان فاصله ایجاد کنید.

با کمک محتوا از تلاش‌های خود نتایج بهتری بگیرید

در حین انجام کارها و تلاش برای ایجاد فاصله با رقبا، تولید محتوا می‌تواند در رساندن پیام شما به مردم بسیار مؤثر باشد با تولید محتوا فاصله‌ی خود با مشتری را کم کرده و آنها را با کار خود آشنا می‌کنید. همین امر است که مشتری‌ها را به شما وفادار کرده و باعث پیشی گرفتن شما از رقبا می‌شود.

چند تا از روش‌های تولید محتوای خوب برای افزایش فاصله با دیگر برندها از این قرار است:

به مردم یک چیز تازه بگویید

چه در وبلاگ می‌نوسید و یا در شبکه‌های اجتماعی ویدیو پست می‌کنید، همان چیزی را بگذارید که مخاطب شما می‌خواهد ببیند. سؤالاتشان را پاسخ دهید و از مشکلاتشان سخن بگویید، و در این میان برند خود را ارائه کنید. مراحل تحقیق پیش از تولید محتوا، می‌تواند شما را با نیازهای مخاطبان آشنا کرده و شما را در انتخاب موضوع راهنمایی کند.

با زبان خودتان حرف بزنید

جدا از اینکه چه چیزی می‌خواهید بگویید، اگر می‌خواهید ایجاد فاصله کنید باید به زبان خودتان حرف بزنید. نباید از دیگران تقلید کنید. صدای خود را پیدا کنید. مثل یکی از ویژگی‌های شخصیتی است و هرکسی ویژگی‌های مخصوص خودش را دارد. شخصیت شما برای مخاطبان باید جدید باشد و نباید یادآور افراد دیگر باشید.

جایگاه خود را پیدا کنید

آیا چیزی هست که در مورد آن بیشتر از هرکس دیگری بدانید؟ اگر کسی در حد شما نیست، می‌توانید بالا دست همه در این زمینه باشید. آیا در آن موضوع و اطلاعاتی که در مورد آن وجود دارد، خلأیی حس می‌کنید که باید پر شود؟ این را با سر زدن به وبسایت رقبا پیدا کنید و سعی کنید که آن را پر کنید، با اطلاعات مناسب و زبان شخصی خودتان.

بازاریابی محتوا

اقدام کنید

اگر ارزش‌های برند شما از بقیه بهتر است، از تقسیم آنها با مردم نترسید. به جای آنکه در موقعیت امن خود بشینید، بلند شوید و اقدام کنید. پیام قدرتمند خود را به مردم برسانید. یک آدم نشسته مردم را جذب نمی‌کند. آنها تشنه‌ی اطلاعات جدید و پاسخ سؤالات خود هستند.

شرکت آرایشی بهداشتی لاش (LUSH) در محتواهای خود این کار را به خوبی انجام داده است. این برند همیشه در مورد محیط زیست، آسیب‌های مردمی، بسته‌بندی‌های گیاهی و تجارت منصفانه تولید محتوا می‌کند و امروزه جزو پرفروش‌ترین‌ها در زمینه‌ی آرایشی بهداشتی است. جایگاه این برند به عنوان دوست‌دار محیط زیست تثبیت شده است. امور خیریه را هم باید به این موارد اضافه کرد. این امور خیریه نیز به محیط زیست مربوط می‌شوند و برای آنها محصولات ویژه تولید کرده و با محتواهای خود آن را ارائه می‌دهد.

وقتی از این استراتژی‌های بازاریابی از طریق محتوا استفاده می‌کنید، مردم خواهند فهمید که چه چیزی شما از انواع مشابه جدا و برتر کرده است. خواهید دید که تعداد مشتری‌های شما با چه سرعتی بیشتر خواهد شد.

مقالات مرتبط : بازاریابی محتواچرا شما به مشاور کسب وکار نیاز دارید