صحبتهای کارلوس کیروش در برنامه ۹۰ و پنج نکته آموزنده مدیریتی

شب گذشته مورخ دوازده شهریور نود و هفت کارلوس کیروش بعد از اعلام اسامی بازیکنان برای اردوی آمادگی جهت جام ملتهای ۲۰۱۸  مهمان برنامه نود بود، به تشریح برنامه ها، اهداف و راهکارهای موفقیت در جام ملتها پرداخت و در خصوص مسائل مختلف تیم ملی از جمله اتفاقات جام جهانی، فهرست دعوت شدگان به تیم ملی و …. توضیحاتی ارائه کرد. کارلوس کیروش در این مصاحبه کاملا حرفه ای و با تجربه برخورد کرد و این مصاحبه را به کلاس درسی برای مدیریت اجرایی تبدیل کرد با کمی توجه به  صحبتهای او در این مصاحبه ، میتوانیم شاخصهای مهمی  که برای هر مدیر کسب وکاری  لازم است را مشخص کنیم  لذا تصمیم گرفتم در این مقاله به نکات کلیدی اشاره کنم .

نکته اول نظم و توجه به استانداردهای کاری  : 

کیروش در چندین مورد به اهمیت نظم و رعایت استانداردهای کاری اشاره کرد، « اعلام اسامی دعوت شدگان به تیم ملی طبق یک پروتکل مشخص صورت می گیرد. طبق چارچوب فیفا، ما یک لیست استندبای داریم که ۴۵ روز قبل به باشگاهها اعلام می کنیم و ۴۸ ساعت قبل از اردو هم لیست نهایی را اعلام می کنیم و این روند همیشه یکسان است. لیست اسامی هم در سایت فدراسیون و فضای رسانه ای اعلام می شود.»

رعایت استاندارد در انجام فعالیت سبب ایجاد ثبات رویه و برطرف شدن سوء تفاهمات و ایجاد نظم برای زیر دستان می شود وقتی شما خود را ملزوم به رعایت استاندارد های بین المللی می کنید بسیاری از شبهات در مورد نحوه عملکرد شما برطرف می شود . و همچنین زیر دستان قبل از هر تصمیم خود را ملزم می داند آن را با استانداردهای تعریف شده مورد ارزیابی قرار دهند و در صورت تطابق با آن تصمیم را به مرحله اجرا در بیاورند .

نکته دوم رعایت ضوابت به جای روابط در هنگام استخدام: 

کیروش چندین بار  به این نکته اشاره کرد که در تیم خود فقط به مسائل حرفه ای توجه داشته و با توجه به رزومه افراد آنها به کار گرفته است . « در مورد اعضاء کادر فنی باید تأکید کنم که تمامی افراد، چه ایرانی و چه خارجی، موظفند تا مدارک و رزومه خود را به فدراسیون ارائه کنند که همه اینها بایگانی می شود»

و در جای دیگر از مصاحبه « من هرگز از بردارم و یا پسرم استفاده نمی کنم و فقط افراد با توجه به روزمه خودشون جذب کادر می کنم ( البته این تکیه از مصاحبه اشاره تلویحی به مربیان قرمز و آبی داشت که اعضا خانواده شان در کادر مربی گری بهره می برند)»

استفاده از افراد با قابلیت باعث افزایش کارایی و اثربخشی هر تیم کاری می شود و نکته مهم ترین سبب افزایش انگیزه کاری می شود شما در صورت بکارگیری افراد با توجه به روابط یک پیغام منفی به دیگر افراد صادر می کنید و آن این است کارایی در درجه دوم اهمیت است و این خود سبب کاهش انگیزه کاری می شود .

نکته داشتن ملاک ارزیابی عملکرد :

کیروش با تاکید به نظم به عنوان ملاک ارزیابی  شاهد مثالهای فراوانی نیز عنوان کرد «مهم ترین اولویت کاری من، نظم و انضباط است » « یک سری اتفاق درون تیم می افتد و من به عنوان مربی تیم باید یک سری تصمیمات از بعد فنی و انضباطی بگیرم. این تصمیمات من را خوشحال نمی کند ولی من به عنوان سرمربی باید یک سری تصمیماتی بگیرم تا اصول نظم و انضباط را احیا کنم»«البته قدردانی من برای رحمتی، عقیلی، گوچی است  که مخصوصا به تیم من و تیم ملی کمک بسیار کردند، اولین نفری هستم که به آنها دست مریزاد می گویم. عاشق گوچی بودم و هستم ولی به عنوان مربی مجبور شدم تصمیمی بگیرم که به نفع اصول کارم باشد و من چیزی را با نظم و انضباط کاری دخیل نمی کنم.»

داشتن ملاک عملکرد یکی از کلیدی ترین موارد جهت موفقیت کسب وکارها می باشد ، شما بدون داشتن نظم و انضباط محکوم به شکست می باشید .  نکته دیگر اینکه شما در فعالیت مهم خود از یک سیستم مشخص برای اندازه گیری کارایی بهره ببرید و تمامی انتخابها برای عوامل از جمله پرسنل و ملزومات براساس شاخصهای اصلی سیستم  که درمدیریت به آن KPI  گفته می شود صورت گیرد تا در جهت اهداف شما و بهبود کاری باشد .کیروش در چندین مورد به این شاخصها و سیستم متریک که از آن استفاده می کند اشاره کرد .

نکته چهارم جدا کردن موضوع از افراد و نگاه یکسان پرسنل :

کیروش در چندین مورد متذکر شد که برای او تمامی بازیکنان محترم هستند و یکسان و برای او موضوع مهم است و موضوع کارایی افراد می باشد مثلا در مورد خانزاده و سهرابیان با تاکید به کارایی و ذکر نکات فنی تصمیم برای انتخاب آنها مشخص کرد «آرمین سهرابیان در چند بازی آخر لیگ، به معیارهای ما اضافه شد و سورپرایز خوبی برای ما بود چون عملکردش ما را سورپرایز کرد. مدافع چپ، مدافع میانی و تحت تاثیر توانایی او قرار گرفتم. از نزدیک توانایی او را ارزیابی کردیم.»

یکی از نکات مهم در کارهای تیمی این است که افراد را از موضوعات جدا کنیم یعنی اینکه شاید به عنوان مدیر از شخصیت و نوع پوشش یکی از پرسنل راضی نباشیم ولی آن پرسنل دارایی کارایی بالا روحیه تیمی خوب و دیگر شاخصها می باشد  وموضوع مهم برای کسب وکار ما همین موضوعات میباشد و یا حتی برعکس این مورد ما از یکی پرسنل دوست داریم ولی او کارایی مناسبی ندارد و با روحیه تیم سازگار نیست در این صورت باید حتما فکری راجب او کرد .

نکته پنجم دید جامع و اقتضایی همراه با آینده نگری به چالشها و فاکتور ریسک منطقی:

کیروش در چندین مورد اشاره به ریسک های منطقی که انجام داده کرد «یکی از طولانی ترین شب های خودم را داشتم. یک مدافع با تجربه به نام پژمان منتظری با ۹۰ بازی ملی داشتم. روزبه هیچ بازی بین المللی ای نداشت و ۶ ماه مصدومیت او را درمان کردیم و با ریسک کردن، او را بازی دادم. با ریسک کردن طارمی، پورعلی گنجی و عزت اللهی را بازی دادم و اگر اینطور نبودم، فقط بازیکنان با تجربه را دعوت می کردم. می خواهم وقتی از ایران رفتم، نسلی برای ۱۰ سال آینده فوتبال ایران بگذارم. من نسل جدیدی برای  خط دفاعی جام ملت های اسیا خلق کردم»

او با توجه به شرایط بهترین تصمیمات که تاثیر بلند مدت تری دارند را اتخاذ کرد . در جای دیگر در مورد وریا غفوری که دارایی خاصیتهای تهاجمی در فوتبال است که با توجه به شرایط گروه ایران در جام جهانی نیاز به بازکینان با خصوصیتهای تدافعی داشت  او خط زد درحالی که برای جا ملتها که به بازیکنانی با خاصیتهای تهاجمی احتیاج داریم مجددا دعوت کرد « من خودم او را به تیم ملی آوردم اگر یک مربی هوادار وریا باشد، بنده هستم ولی وقتی شما با همگروه هایی بازی دارید که قهرمان آفریقا، جهان و اروپا هستند باید با استراتژی خاصی وارد شوید و بنده به دنبال راهکار خاص دفاعی بودم. اسپانیا ۷۵ درصد مالکیت توپ دارد، وقتی شما مقابل چنین تیم هایی بازی دارید، توقع داشتن مالکیت توپ دارید؟ نباید  بازیکنان مثل گوام یا ترکمنستان را برابر اسپانیا انتخاب کنید.برای جام ملت ها بازیکنان متفاوتی احتیاج خواهیم داشت. به وریا گفتم به عنوان وینگر آپشن های بهتر و راهکارهای بهتری مثل جهانبخش، انصاری فرد، امیری، طارمی و … از تو دارم و تو را به عنوان مدافع راست می خواهم. بازیکنانی داشتم که خصوصیت دفاعی بیشتری از وریا داشتند.»

 

داشتن دید جامع و اقتضایی برای مدیران لازم است شما به عنوان مدیر با درک کاملی شرایط محیطی داشته باشید و بدانید یک نسخه برای تمامی بیمارها مناسب نیست، و حتی یک نسخه برای یک بیماری در هر زمانی جوابگو نیست. شما  به عنوان مدیر باید بسته به شرایط محیطی و زمانی راهکارهای مناسب و خلاقانه همراه با فاکتور ریسک برای نتایج بلند مدت اتخاذ کنید این همان کاری  بود کیروش به عنوان یک سرمربی  با مهارت انجام داده  و نتایج آن برای همه مشخص است .