انواع استراتژی محتوا

با ارزان شدن تکنولوژی دیجیتال و فراگیر شدن دسترسی به ابزارهای تولید محتوا (موبایل، دوربین دیجیتال، لپ‌تاپ، اینترنت، وب و سایر ابزارهای مشابه) چالش جدیدی در فضای محتوا ایجاد شد در کنارِ مشکل مصرف محتوا و غرق شدن زیر حجم محتوای فراوان – که حداقل در یک قرن اخیر، متفکران و تحلیل‌گران را مشغول خود کرده است – مسئله‌ی تولید محتوا هم مطرح شد.

این بار دیگر تولید محتوا یک بحث تخصصی حوزه‌ی رسانه نیست و تقریباً همه‌ی ما به نوعی درگیر آن هستیم .

این چالش کسب وکارها را نیز درگیر خود کرده. می پرسید چرا؟ جواب خیلی واضح است شما بدون محتوا در نتایج سرچ گوگل و شبکه های اجتماعی شانسی برای موفقیت ندارید، و در نتیجه مخاطب ندارید یک سایت بدون مخاطب مثل یک جزیره ناشناخته در دل اقیانوسه که بود یا نبودش برای کسی مهم نیست.

تولید محتوا می‌تواند محدوده‌ی گسترده‌ای از فعالیت‌ها را در بر بگیرد: از کسی که چند قرن پیش مشغول نوشتن یک کتاب خطی بوده تا کسی که امروز با انتشار پست و لایو و استوری به تولید محتوا در اینستاگرام مشغول است، همگی به تولید محتوا مشغول هستند. اما جدای از این معنای گسترده و عام، کار تولید محتوا امروز یک معنای خاص هم پیدا کرده و آن، تولید محتوای الکترونیکی است.

حتی امروزه مجموعه‌های بسیاری تحت عنوان آژانس تولید محتوا و نیز شرکت تولید محتوا مشغول کار هستند که تولید محتوا را از یک فعالیت فردی فراتر برده‌اند و با انجام تخصصی این کار، هزینه تولید محتوا را کاهش و کیفیت آن را افزایش داده‌اند.

این مجموعه ها بسته به توانمندی تیم تولید محتوا و استراتژی خود، ممکن است صرفاً به یک فعالیت محدود (مثلاً تولید محتوای ویدیویی یا محتوای متنی) محدود شده یا همه تولید همه نوع محتوای الکترونیکی برای سایت‌ها و شبکه های اجتماعی را بر عهده بگیرند.

نکته کلیدی در این راستا اینکه کسب و کارها ابتدا باید استراتژی محتوا خود را مشخص کنند و بعد اقدام به تولید محتوا مورد نیاز در راستای استراتژِی و مسیری که برای مخاطب تهیه کردن کنند. استراتژِیهای محتوا را می توان به چند دسته زیر تقسیم بندی کرد :

  1. استراتژی محتوا بر اساس کلمات کلیدی این استراتژی در عین سادگی دارای پیچیدگی های فنی بسیاری است تنها انتخاب کلمات کلیدی متناسب با کسب وکار و بررسی میزان جستجو این کلمات در موتور جستجوگرها کسب و کارها را کاملا به بی راه می برد. سوال کلیدی برای تعیین پایه های اساسی این استراتژی این است که برای چی مخاطب ما این کلمات را مورد جستجو قرار می دهد؟ و نکته بعدی اینکه این کلمات کلیدی آیا برای رقیبان ما نیز دارای اهمیت است یا خیر و اگر هست تفاوتی که ما می خواهیم با رقیبان داشته باشیم در چیست.
  2. استراتژی تولید محتوا انبوه در این استراتژی انواع محتوا با توجه به علایق مورد تصور برای پرسونایی هدف تهیه و در محل مورد نظر و پر بازید مخاطبان قرار داده می شود این استراتژی نسبت به دیگر استراتژی ها تولید محتوا از هزینه بالاتری برخوردار است و نکته کلیدی در این استراتژی این است که پس از تولید انبوه اولیه باید تمامی کانالها و محتوا ها مورد ارزیابی قرار گیرند و ضریب موفقیت هر کدام مشخص شوند و در ادامه عمده تمرکز فعالیتهای تولیدی برروی محتوا موفق صورت گیرد.
  3. استراتژی محتوای زمان بر، در این استراتژی محتوا طوری تهیه می شود که مخاطب بیشتر زمان ممکن را در کانال ما سپری کند از مثالهای این استراتژی می توان تولید محتوای آموزشی متنی و ویدیویی نام برد افزایش زمان تماس این امکان را ایجاد می کند که شما تاثیر بیشتری بر مخاطب داشته باشید . نکته کلیدی در این استراتژی ایجاد حس رضایت است هر چه شما زمان بیشتری با مخاطب در تماس باشید به همان میزان امکان نارضایتی مخاطب نیز می تواند افزایش پیدا کند.
  4. استراتژی محتوا تاثیر گذار در این استراتژی سعی در ایجاد محتوایی تاثیر گذار می شود این تاثیر گذاری می تواند از جنس خود محتوا باشد و یا از جنس کانال توزیع تاثیر گذار برای مثال ویدیوی های شرکت رد بول از جنس محتوای تاثیر گذار است در این ویدیوهای هیجان موج می زند و انتشار محتوا در صفحات اینستاگرام سلبریتی ها از جنس کانال تاثیر گذار می توان نام برد. نکته کلیدی در این استراتژی شناخت مخاطب و شناخت صنعت می باشد.
  5. استراتژی محتوا حداقلی در این استراتژی هدف اصلی ایجاد حداقل تماس ممکنه و گذاشتن تاثیر در همان تماس است در این نوع استراتژی از کانالهای مانند Notifications و بنر های کوچک و یا جملات کوتاه برای رساندن پیام استفاده می شود نکته کلیدی در این استراتژی استفاده از فرصت کوتاه و تکرار در زمان های مناسب است.

بسته به محیط کسب وکار و بازار هدف هر کدام از استراتژی های فوق را به تنهایی و یا بصورت ترکیبی انتخاب کرد ولی همان طور که پیش تر گفتم نداشتن استراتژی محتوا و استاندارد لازم برای تولید محتوا می تونه نتایج پر هزینه ی مانند نداشتن بازدید و یا بازدید نامرتبط داشته باشد.