وقتی مدیر شما از شما درخواست می کند پروژه دیگری را انجام دهید ، و شما کلی کار انجام نشده در تقویم کاری خودتون دارید  چه کار میکنی؟

یکی از بزرگترین تواناهایی ضروری برای هر فردی توانای نه گفتن  است همه ما در محل کارممکن است بیش از حد مسئولیت بپذیریم. عادت به گفتن “بله” برای هر پروژه ای که به شما برسد ، کار سختی است که باید شکست شود. بعضی اوقات ممکن است چاره ای نداشته باشید ، اما وقتی این کار را از روی عادت انجام می دهید بدانید این کار شما در خطر خیلی بزرگی به نام به اعتباری قرار می دهد چون شما دارای محدودیتهای هستید که این روش حتما شما رو دچار درد سر می کنه

در اینجا ۶ راهکار برای جلوگیری از بیش از حد پذیرتن مسئولیت است :

۱. داشتن تقویم کاری و درج زمانبندی در آن :
اولین کاری که وقتی به شما وظیفه داده می شود ، این هست که تقویم خود رو بررسی کنید . اگر زمان کافی برای اتمام کار دارید ، پیش بروید و زمان آن را مسدود کنید. اگر قبلاً روی چیزی کار می کنید ، ببینید آیا می توانید لیست کارهای موجود خود را دوباره بروز  کنید. مطمئن نیستید که در مرحله اول روی کدام کار تمرکز کنید؟ با  مدیر خود مشورت کنید ، “من در XYZ شروع می کنم. با این حال ، من در حال حاضر روی ABC کار می کنم و برای انجام کار نیاز دارم از این کار فاصله بگیرم. آیا دوست دارید من اول XYZ را تمام کنم یا ترجیح می دهید من این کار را انجام ندهم؟ …

۲. ارزش کار را ارزیابی کنید
در کمال دقت بررسی کنید این کار ارزش رسیک دارد یا نه و اینکه آیا واقعاً می توانید به آن متعهد شوید.

۳. (دوباره) کار موجود را اولویت بندی کنید
اگر می خواهید پروژه جدیدی را متعهد شوید ، متوقف نشوید که چگونه برای تکمیل آن باید به مسئولیت های فعلی خود برسید  اولویت بندی کنید. مراحلی را که باید انجام دهید و زمانی که بتوانید برای آن هزینه کنید ، مشخص کنید. در برآوردهای خود واقع بین ( حتی کمی بد بینانه )باشید و خود را تحت الشعاع قرار ندهید.

۴- هنر گفتن نه را بیاموزید
وقتی مطمئن هستید که قادر به اجرای یک پروژه نخواهید بود ، سریعاً بگویید نه. هرچه بیشتر تأخیر کنید ، رد درخواست بیشتر دشوار خواهد بود. می توانید بگویید ، “به نظرم شگفت انگیز است ، اما متأسفانه ، من در حال حاضر در پیک ظرفیت زمان کاری خودم هستم”

اگر بلاتکلیف هستید و ببرای بررسی به زمان نیاز دارید ، می توانید بگویید ، “این به نظر می رسد مانند یک پروژه عالی. من دوست دارم کمک کنم ، اما بگذارید که در تقویم کاری  را بررسی کنم و به زودی به شما اعلام می کنم. ”

۵- در هنگام نه گفتن سعی کنید حس همدلی ایجاد کنید
همدلی در حین رد کردن یک کار برای حفظ رابطه خوب با همکار خود ضروری است. ببینید روش های کوچکی برای کمک به آنها وجود دارد یا خیر. به عنوان مثال ، خواندن پیش نویس اول یا ارائه بازخورد.

۶. در صورت عدم زمان مناسب برای انجام کسی دیگر رو برای انجام پیدا کنید اگر امکانشو دارید:
برای کمک به همکار خود یا یک هم تیمی که می تواند این کار اضافی را انجام دهد ، تماس بگیرید. این ابتکار عمل و قصد انجام کار را نشان می دهد (حتی اگر توسط شخص دیگری باشد)!