پنج استراتژی برای دیجیتال مارکتینگ

اگر کسب‌وکاری را اداره می‌کنید یا در آژانس‌های تبلیغاتی مشغول به کار هستید، حتما پیدا کردن بهترین راه‌های استراتژی برای استراتژی برای دیجیتال مارکتینگ، به‌خصوص در بخش تبلیغات آنلاین ذهن‌تان را همیشه درگیر می‌کند. قبل از هر گونه اقدام و از این شاخه به آن شاخه پریدن و آزمودن روش‌های مختلف، باید استراتژی‌های کلی تبلیغات‌تان را بررسی و بهترین آنها را متناسب با کسب‌وکارتان انتخاب کنید.

استراتژی‌های تبلیغات آنلاین می‌توانند شامل بازاریابی ایمیلی، بازاریابی مبتنی بر جست‌وجو، شبکه‌های اجتماعی و بنرهای تبلیغاتی، بازاریابی محتوایی، و چه‌بسا ترکیبی از همهٔ این شکل‌های تبلیغات آنلاین باشند. در ادامه این مقاله سعی داریم پنجاستراتژی برای دیجیتال مارکتینگ عنوان کنیم.

کسب وکار اینترنتی

در بازاریابی ربایشی هدف آن است تا به‌جای این‌که شما به‌دنبال مشتریان باشید، تمرکز خود را روی افزایش کیفیت رسانه‌ها، کانال‌ها و محتوای خود کنید تا مشتریان در هنگام نیازشان به‌خوبی شما را پیدا کنند و بعد در مسیر خرید قرار بگیرند.

بازاریابی ربایشی (Inbound Marketing) استراتژی چندان جدیدی نیست، اما هنوز هم روش فوق‌العاده‌ای برای کسب نتیجه از تبلیغات آنلاین محسوب می‌شود. چرا؟ چون بازاریابی ربایشی با رابطهٔ درحالِ تغییر مصرف‌کننده و برند سازگاری دارد.

وقتی استراتژی بازاریابی ربایشی را طرح‌ریزی می‌کنید، محتوا مهم‌ترین چیزی است که باید به آن توجه شود. این محتوا نه‌تنها باید در کانال‌های دیجیتالی که کاربرهایتان به آن‌ها دسترسی دارند، همیشگی و موجود باشند، بلکه باید محتوای ارزشمندی هم بوده و به اقشار گوناگون از مخاطبانی که سعی می‌کنید روی آن‌ها تأثیر بگذارید هم ربط داشته باشند.

  • ۲.تبلیغات ویدئویی در رسانه‌های اجتماعی:

نمی‌توان انکار کرد که هر روزه محتوای ویدئویی بیشتر و بیشتری را در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنیم. ۴۵ درصد از کاربران اینترنت در سراسر جهان، بیش از یک ساعت در هفته ویدئوهای فیسبوک و یوتیوب را تماشا می‌کنند. درباره کاربران ایرانی در اینستاگرام این آمار نیز بیشتر به‌نظر می‌رسد. به این دلایل و دلایل قانع‌کنندهٔ دیگر، شبکه‌های اجتماعی راه‌های بیشتری برای ایجاد و ارائهٔ ویدئو در اختیار تبلیغ‌کننده‌ها و منتشرکننده‌های محتوا قرار می‌دهند.

وب‌سایت‌های اشتراک ویدئویی همچون یوتیوب یا آپارات و نماشا و… سال‌هاست که فضای تبلیغات ویدئویی می‌فروشند، اما مدام درحال بهبود پیشنهادهایشان هستند. این وب‌سایت‌ها امروزه به تبلیغ‌کننده‌ها اجازه می‌دهند که ویدئوهای خود را در نتایج جست‌وجوی کاربران هم ارائه کنند.

  • ۳.تبلیغات همسان(Native Advertising):

    تبلیغات همسان (Native Advertising) نوعی از تبلیغات آنلاین در دیجیتال مارکتینگ است که همچون تبلیغات ربایشی به‌خاطر رابطهٔ مصرف‌کنندهٔ دیجیتالی جدید با برندها ایجاد شده است.

    تبلیغات همسان پرطرفدار است، زیرا در مقایسه با تبلیغات بنری سنتی و سایر شکل‌های نمایش تبلیغات، روش کمتر مداخله‌جویانه‌ای محسوب می‌شود. هر واحد تبلیغات طوری نمایش داده می‌شود، انگار که قطعهٔ دیگری از محتوای موجود در وب‌سایت است، چون خلاقیت خود را به کار می‌گیرد تا شبیه محتوای ناشر مربوطه شود. شکل رایجی از تبلیغات همسان که احتمالا با آن مواجه شده‌اید، تبلیغاتی هستند که به‌عنوان محتواهای مطالب پیشنهادی از سراسر وب در وب‌سایت‌ها می‌بینید.

  • ۴.واقعیت افزوده(Augmented Reality):

    واقعیت افزوده (Augmented Reality) یکی از ابتکاری‌ترین شکل‌های تبلیغات آنلاین تا به امروز است که دنیای دیجیتال و دیجیتال مارکتینگ را با دنیای حقیقی ادغام می‌کند و تجربه‌ای رقم می‌زند که حتی باهوش‌ترین مصرف‌کننده‌ها را هم غافلگیر می‌کند.

    ماهیت تعاملیِ واقعیت افزوده جذاب است و شرکت‌کننده‌ها را کاملا غافلگیر کرده، روی آن‌ها تأثیر می‌گذارد و حتی گاهی اوقات باعث می‌شود کمپین مربوطه دنیا را در بر بگیرد. بیشتر کمپین‌ها بر این اساس هستند که کاربرها گوشی‌های هوشمند خود را روی اشیای مشخصی می‌گیرند تا ویدئویی سه‌بُعدی نمایش داده شود، چه آن شیء برگه‌ای تبلیغاتی باشد و چه یک فنجان قهوه.

    بنابر تحقیقات نیلسن (Nielsen) ۹۷ درصد از نسل جوان گوشی هوشمند دارند و این باعث می‌شود چنین استراتژی‌های تبلیغات آنلاینی برای کاربران، و به‌ویژه کاربرانی بسیار دسترس‌پذیر باشد که همیشه هم مشتاق دیدن تبلیغات سنتی نیستند.

  • ۵.هدفگیری مجدد (Retargeting):

    تا به حال شده محصولی را در وب‌سایتی ببینید و خرید هم نکنید، اما بعد همین‌طور که در اینترنت می‌چرخید، آن را دوباره در وب‌سایت‌های مختلف ببینید؟ چند بار شده قصد خرید از وب‌سایتی را داشته‌اید، اما بعد پشیمان شده‌اید، ولی به هر وب‌سایت دیگری که رفته‌اید، همان پیشنهاد را در گوشه‌وکنار دیده‌اید؟ این شکل از تبلیغات آنلاین، به هدفگیری مجدد یا ریتارگتینگ (Retargeting) معروف است.

    ریتارگتینگ استراتژی تبلیغاتی‌ای است که از داده‌های وب‌گردی شما که در قالب کوکی (Cookies) حفظ می‌شوند، استفاده می‌کند تا به کاربران یادآوری کند که هنوز هم می‌توانند محصول یا خدمتی را که قبلا نگاهی به آن انداخته‌اند خریداری نمایند. اگر کاربری به محصولات یا خدمات شما علاقه نشان داده، اما هنوز برای خریدش قانع نشده، ریتارگتینگ می‌تواند با نمایش تبلیغات در سایر وب‌سایت‌ها، او را جذب کند تا خرید را انجام بدهد.

امیدوارم این با به کار گیری این استراتژیها موفقیت بزرگی در زندگی حرفه ای خود پیدا کنید و در ادامه  نقطه نظرات خودتون با ما به اشتراک بگذارید.